Nordward – Bättre produktivitet med Google Workspace
Online Partner tog fram en migreringsstrategi som gjorde det möjligt för Nordward att på ett smidigt sätt byta IT-miljö från O365 till Google Workspace. Miljöbytet omfattar även en utfasning av äldre laptops till förmån för Chromebook.
Utmaningen
Utmaningen var att hitta en lösning med en IT-miljö som gav stöd åt Nordwards tillväxtplaner och genomgripande digitalisering av organisationen. Med en arbetstyrka som var utspridd på flera platser i Skandinavien fanns det ett starkt behov av nya användarvänliga verktyg för produktivitet, kommunikation och samarbete.
Lösningen
Nordward tog beslut om att byta till en Googlebaserad IT-miljö. Organisationens windowsbaserade datorer konverterades till Chromebooks med ChromeOS Flex. Google Workspace introducerades stegvis där medarbetarna fick tillgång till alla nya verktyg för samarbete och kommunikation; mail, ordbehandling, kalkylark, kalender, videomöten, chat mm.
Resultatet
Medarbetarna fick nya, användarvänliga verktyg för produktivitet, kommunikation och samarbete. Ny förbättrad möteskultur tack vare Google Meet. Lägre driftskostnader. Ökad servicegrad. TCO-analys beräknad besparing: 973:-/mån/anv.
Produkter som används
- Chrome Enterprise Upgrade
- Google Cloud Platform
- Google Workspace
Vi har inte bara sparat mycket resurser. Vi har framförallt fått helt nya arbetsverktyg som uppskattas av våra medarbetare för att de är enkla att använda och bidrar till ett effektivare arbete. En ny möteskultur har utvecklats inom bolagen som gör att vi idag har mycket bättre samarbete och kommunikation med varandra.
Christian Ahlin, Group Head of IT, Nordward
Om Nordward
Nordward är en sammanslagning av fyra ledande företag i Sverige, Danmark och Norge som tillsammans är den ledande leverantören av färsk fisk, skaldjur och asiatiska livsmedelsprodukter i hela Skandinavien. Organisationen har en offensiv plan för fortsatt tillväxt och är i dagsläget 290 anställda på sex platser med en årlig försäljning på SEK 1 mdr.